تشریفات مجالس عزاداری و ترحیم

5/5 - (1 امتیاز)
مرداد 1401
تشریفات مجالس عزاداری و ترحیم

از تلخ‌ترین اتفاقات زندگی هر فردی می‌توان فوت عزیزان و افراد خانواده را برشمرد. سوگواری و عزاداری برای عزیز ازدست‌رفته از گذشته تاکنون مرسوم بوده و به شکل‌های مختلف قابل انجام است. علاوه بر مراسم ترحیم عزیزان مجالس عزاداری بزرگان و پیشوایان نیز هرساله طبق رسوم گذشته انجام می‌شود. جهت برگزاری هر چه‌ بهتر این مراسمات نیاز به کمک گرفتن از مؤسسات تشریفات مجالس عزاداری و ترحیم است. این مؤسسات در سطح شهرهای مختلف فعالیت می‌کنند و تمامی خدمات مجالس ترحیم این مراسمات را انجام می‌دهند.

درگذشت نزدیکان و اعضای خانواده اتفاقی ناخوشایند است که سبب اندوه و غم فراوان بر افراد شده و شرایط ناخوشایندی را برای افراد ایجاد می‌کنند. با توجه به غم و اندوه فراوان، اطرافیان شاید نتوانند تشریفات تحریم مراسم را به‌خوبی انجام دهند بنابرین نیاز به کمک گرفتن از این مؤسسات احساس می‌شود. برخی از تشریفات مجالس عزاداری و ترحیم عبارت‌اند از:

  • صدور گواهی فوت
  •  انتقال متوفی به سردخانه
  •  مراحل اداری کفن‌ودفن
  •  انجام امور مربوط به غسل میت
  •  هماهنگی جهت حمل تابوت و تدفین متوفی
  • گل‌آرایی مزار تازه درگذشته
  •  رزرو صندلی و سایه بان
  • برگزاری مراسم
  •  رزرو مسجد یا سالن
  •  فراهم آوردن وسایل مورد نیاز برای مراسم
  •  سفارش و چاپ کار دعوت ترحیم
  •  میز آرایی مراسم با گل شمع
  • فراهم آوردن وسایل نقلیه جهت جابجایی مهمانان
  •  هماهنگی با مداح

تشریفات ترحیم

برگزاری مراسم ترحیم در تالار و سالن

برگزاری مراسم ترحیم در تالار و سالن این روزها بسیار رواج پیداکرده است. تالارها و سالن‌ها خدمات ویژه‌ای را برای برگزاری مراسمات ترحیم ارائه می‌دهند که سبب برگزاری آبرومندانه این مراسمات خواهد شد. مؤسسات خدمات تشریفات مجالس عزاداری و ترحیم تمامی موارد در برگزاری هر چه‌بهتر این مراسمات را انجام می‌دهند. یکی از این موارد اجاره تالار یا سالن برای برگزاری مراسم است. البته هنوز هم مثل گذشته بیشتر مجالس عزاداری و ترحیم در مساجد انجام می‌شود اما مراسماتی نیز در سالن یا تالار برگزار می‌شود که تشریفات خاص خود را دارد تشریفاتی از جمله:

گل آرایی و شمع آرایی میز مهمانان

مجالس عزاداری و ترحیم که در سالن و تالار انجام می‌شود خدمات مجالس ترحیم خاصی از جمله دیزاین میزهای پذیرایی مهمانان را دارد. این میزها با شمع آرایی و گل آرایی خاصی آماده پذیرایی از مهمانان می‌گردد.
منو پذیرایی کامل
پذیرایی از مهمانان دعوت شده به مجالس عزاداری و ترحیم در این سالن و تالارها به بهترین شکل ممکن و بنا به درخواست صاحب مجلس انجام می‌شود. غذاها و نوشیدنی‌های توافق شده در بهترین کیفیت ارائه می‌گردد.
دسترسی آسان و پارکینگ اختصاصی
سالن و تالارها برگزار کننده مراسمات ترحیم در بهترین موقعیت مکانی برای پذیرایی از مهمانان قرار دارند. دسترسی آسان و وجود پارکینگ اختصاصی این مکان را، جهت برگزاری چنین مجالسی ایده آل کرده است.
ظرفیت بالا
باغ‌ها و تالارها دارای فضای بزرگ برای اسکان مهمانان هستند که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مکان‌ها برای برگزاری مجالس ترحیم و عزاداری است. هر تالار و سالن ظرفیت معینی برای پذیرایی از مهمانان دارد که در زمان رزرو باید به آن توجه نمود.
آماده‌سازی صندلی و حزب‌های قرآن
باغ یا تالار باید دارای امکانات کافی برای حضور مهمانان باشد. صندلی و حزب‌های قرآن باید از قبل آماده باشد تا افراد به محض حضور در تالار یا باغ بتوانند استفاده نماید.
موسیقی مراسم ترحیم
امروزه استفاده از موسیقی آرام در مجالس عزاداری و ترحیم باب شده است. در صورت درخواست صاحب مجلس موسیقی آرام و دلنشینی برای حاضرین در مجلس پخش می‌شود.
پرسنل ماهر و کاربلد و پذیرایی از مهمانان
این باغ‌ها و تالارها دارای پرسنلی کاربلد و ماهر هستند که وظیفه پذیرایی از مهمانان را برعهده دارند معمولاً با انواع نوشیدنی‌های گرم یا سرد بنا به فصل، پکیج میوه، انواع دسرها مانند خرما شیرینی نارگیلی و…، غذاها از مهمانان پذیرایی می‌شود.تالار و سالن ها بهترین مکان جهت برگزاری مجالس عزاداری و ترحیم در فصول سرد سال می تواند باشد.

برگزاری مراسم ترحیم در فضای باز و باغ

از دیگر مکان هایی که مجالس عزاداری و ترحیم در آن برگزار می شود فضای باز و باغ ها هستند. طبیعت فضای باز و باغ می تواند در کاهش غم و اندوه بستگان متوفی، هرچند اندک کمک کننده باشد. همچنین در شرایط ویژه کنونی که به دلیل شیوع بیماری ها تنفسی تجمع در فضای و محیط بسته توصیه نمی شود، استفاده از مکان هایی مانند فضای باز و باغ جهت برگزاری مجالس ترحیم توصیه می گردد. برگزاری مراسم ترحیم در فضای باز و باغ نیز دارای تشریفات ویژه و خاصی است که برگزاری آبرومندانه مراسم کمک خواهد نمود.

برگزاری مراسم ترحیم در فضای باز
در این مکان ها صندلی هایی بافاصله از هم چیده می شود و مهمانان روی آنها می نشینند و تمامی پروتکل های بهداشتی رعایت می شود. کارکنان و پرسنل این باغ ها به نحو شایسته ای از مدعوین پذیرایی کرده و با گل ارایی و شمع آرایی میزها فضایی روح بخش ایجاد می کنند.

گل آرایی در تشریفات ترحیم

امروزه گل آرایی در مراسم تشریفات ترحیم جای ویژه ای به خود اختصاص داده است معمولا برای این مراسمات از گل های معطر و خاصی استفاده می شود تا انرژی مثبت و حس مثبتی به افراد حاضر در مراسم القا گردد. انواع گل آرایی که برای مجالس ترحیم به کار می رود شامل سبد گل رومیزی،دسته گل، پایه گل وتاج گل می تواند باشد. برای این مجالس بیشتر از گل های سفید و مشکی مانند گل گلایل و گل رز سفید استفاده می شود و به کار بردن گل های به رنگ شاد اصلا توصیه نمی شود. گل آرایی کار بسیار حساس و حرفه ای است و باید توسط افراد متخصص انجام گیرد تا نتیجه ای خوب داشته باشد. معمولا از گل های رز سفید و گل گلایل برای تزئین سبد گل استفاده می شود. تاج گل برای این مراسمات مناسب تر است.
گل های لیلیوم، آنتوریوم، رزسفید، گلایل، میخک ، داوودی و ارکیده از جمله گل های مناسب جهت استفاده در تشریفات گل آرایی مجالس عزاداری و ترحیم است.
در برخی از مراسم ها معمولا به همراه گل آرایی از شمع نیز استفاده می شود زیرا به زیبایی کار می افزاید. معمولا برای تزئین گل های سفید از شمع های زرد استفاده می گردد که به صورت ایستاده در میان گل ها گذاشته می شود.

نحوه خدمات مجالس ترحیم مراسم ختم

پذیرایی و کترینگ در مراسم ختم از دیگر تشریفات مهم است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. مهمان هایی که به این مراسم دعوت می شوند باید به بهترین نحو پذیرایی شوند. تشریفات مجالس عزاداری و ترحیم معمولا برای این بخش از مراسم برنامه ای ویژه داشته و با انواع غذاها و نوشیدنی ها و دسرها از مهمانان پذیرایی می کنند. البته نحوه پذیرایی و کترینگ باید با هماهنگی میزبان انجام شود و صاحب مجلس باتوجه به بودجه ای که دارد کترینگ را مشخص خواهد نمود.

نحوه پذیرایی و کترینگ مراسم ختم
کترینگ و نحوه پذیرایی از مهمانان به اندازه خود مراسم اهمیت دارد و باید به بهترین نحو انجام شود. تیم پذیرایی خوب می تواند به برگزاری آبرومندانه مجلس ترحیم کمک نماید.
از دیرباز در مراسم ترحیم حلوا و خرما در صف اول پذیرایی قرار داشته و با گذشت زمان دیزاین و تزئینات خاصی را پیدا کرده است. در شرایط خاص مانند شرایط کرونایی استفاده از بسته های پذیرایی که از قبل به صورت کاملا بهداشتی آماده شده است، بیشتر مرسوم شده و اکثرا در مراسمات مورد استفاده قرار می گیرد. این بسته ها انواع مختلفی دارد که بسته به بودجه صاحب عزا می توان خریداری نمود. در برخی از مراسمات نیز از بسته های میوه استفاده می شود میوه ها معمولا با توجه به فصول مختلف سال متفاوت هستند.
با توجه به فصلی که در آن قرار دارید می توانید پذیرایی از مهمان ها را در باغ یا تالار و سالن انجام دهید.

شمع آرائی در مراسم ترحیم

شمع و گل از جمله وسایل تزئینی هستند که در انواع مراسمات عزا و شادی از آنها استفاده می شود. خدمات مجالس ترحیم، عزاداری و ترحیم معمولا از ایده های مختلفی برای شمع و گل آرایی مجالس ترحیم استفاده می کند. برای مثال می توان برای شمع آرایی مجلس عزا از شمع های سفید یا مشکی به همراه تورهای گیپوری ، روبان مشکی، اکلیل و مروارید استفاده نمود. شمع سفید به همراه روبان مشکی یا تورگیپوری مشکی می تواند بهترین انتخاب باشد.
جهت شمع آرایی در مراسم ترحیم نیاز است شمعدان مناسبی را تهیه نمایید معمولا برای مراسم عزا از شمع دان های نقره ای استفاده می شود . در مراسم عزا و ترحیم در شمع آرای بیشتر از تم سفید و مشکی استفاده می گردد.

شمع آرائی در مراسم ترحیم

خدمات جانبی دیگر در برگزاری مراسم ترحیم

همانطور که مشاهده کردید تشریفات ترحیم خدمات متفاوتی را ارائه می دهد که به برگزاری بهتر مجلس منجر خواهد شد.

  • دریافت گواهی فوت از بیمارستان یا پزشک حاذق
  • حمل جسد به محل تشییع جنازه
  • انجام غسل
  • تهیه و آماده سازی کفن
  • جمع آوری اطلاعات برای آگهی ترحیم و چاپ آن
  • مشخص کردن مکان برای برگزاری مجلس
  • خریداری قبر
  • انجام گل آرایی قبر
  • پخش آگهی ترحیم
  • ارائه آگهی ترحیم به روزنامه های منتخب
  • انتخاب مداح و قاری قرآن برای روز تشییع جنازه و بعد از آن
  • خرید و پخش کارت های دعوت به مراسم ترحیم
  • تدارک وسایل ایاب و ذهاب را برای مهمانان
  • پذیرایی از مهمانان در محل برگزاری مراسم
  • برگزاری مراسم به صورت آبرومندانه
به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09121936223