چرا باید ازدواج کنیم؟ یک ازدواج خوب چه ویژگی هایی دارد؟

Rate this post
مهر 1397
چرا باید ازدواج کنیم؟ یک ازدواج خوب چه ویژگی هایی دارد؟

چرا باید ازدواج کنیم؟

همگی ما انسان‌ها، دوست داریم روزی عاشق شویم و انسانی را بیابیم که ما را در مسیر خوشبختی، همراه و یار باشد. در حقیقت، برای بسیاری از انسان‌ها، داشتن عشق و شریک زندگی که با هم زندگی را بگذارنند، یکی از آرزوها و رویاهای مهمی است که در حد توان در رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

  • اما به راستی، ما انسان‌ها چرا ازدواج می‌کنیم؟
  • دلایل علمی و روانشناختی ازدواج چیست؟
  • چه ازدواجی درست و مناسب خواهد بود؟

در این مقاله به دنبال دلایلی رفته‌ایم که چرایی ازدواج کردن و دلایل یک ازدواج خوب را به صورت دقیق و علمی نشان می‌دهد. دلایلی که روانشناسان بسیار معروف و معتبری مانند دکتر فرهنگ هلاکویی به آنها اشاره کرده‌اند.

اگر شما نیز مانند ما مشتاق آگاهی از این مطالب مفید هستید، همراه و همسفر شوید.

دلایل یک ازدواج خوب

 

عاشقی: اوست گرفته شهر دل، من به کجا سفر کنم؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که جوش و خروش عجیب و تمایل بسیار زیادی در ما برای ازدواج ایجاد می‌کند، عشق است. زمانی که ما متوجه می‌شویم دوستدار انسانی هستیم، آرزوی این را داریم که باقی عمرمان را با آن انسان سپری کنیم.

  • در حقیقت زمانی که شما عشق را بیابید، نوع نگاه شما به زندگی متفاوت خواهد شد، زندگی عطر و رنگ دیگری خواهد گرفت و انرژی شما برای زندگی کردن و موثر بودن، بیشتر خواهد بود.

بنابراین اگر بتوانید در روی این کره خاکی، به شیوه درست و البته منطقی و از راه شناخت آگاهانه، انسانی را بیابید که به راستی او را دوست می دارید، به سوی ازدواج کردن متمایل خواهید شد.

البته در این زمینه به راستی باید محتاط و آگاه باشید. شور و شوق عشق در ابتدا، شما را از دیدن درست طرف مقابل مانع می‌شود و باید ابتدا اجازه دهید در حین داشتن این شور و شوق، طرف مقابل را به خوبی بشناسید.

نکته مهم: در عشق احتیاط کنید

تا زمانی که نتوانید به راستی خود را دوست داشته باشید، شما نخواهید توانست عاشق شوید و آنچه از عشق طلب می‌کنید، تنها مهرطلبی خواهد بود و به ازدواج درستی منجر نخواهد شد.

عشق و عاشقی در ازدواج

 

رشد و تکامل: راه عالی در مسیر انسان شدن

همه انسان‌ها از روزی که به دنیا می‌آیند، دوستدار پیشرفت کردن، رشد کردن و متعالی شدن هستند و این موضوع در جای جای زندگی انسان‌ها جاری است؛ دلیل مهمی که در ازدواج درست نیز صادق است.حال باید همین موضوع در ازدواج هم صادق باشد.

  • افراد در ازدواج به دنبال رشد و تکامل فردی هستند و زمانی که این موضوع را در طرف مقابل بیابند، دوستدار ازدواج خواهند بود.

جالب است بدانید، نوعی از افسردگی در زنان وجود دارد که حداقل دوبرابر مردان است و آن هم به این دلیل است که زنان بعد از مدتی که از ادواجشان می‌گذرد، متوجه می‌شوند که دچار رکودی در زندگی شده‌اند و رشد و تکامل که یکی از اهداف اصلی ازدواج است، در آنها رخ نداده است.

حتی اگر زنان به دنبال تربیت صحیح کودکان باشند، باید بدانند، تنها در سه سال اول زندگی است که باید همه وقت خود را برای تربیت آنها بگذارند و بعد از این مدت، تنها زمان محدودی از زمان خود را باید صرف کودکان بکنند و باقی زمان آنها باید متوجه رشد و تکامل خود باشد.

رشد و تکامل در ازدواج

 

سلامت فیزیکی و روانی خواهید داشت

اصل ازدواج آن است که در آن سلامت فیزیکی و روانی را تجربه کنید. سلامت فیزیکی که در آن امکان تغذیه، خواب، ورزش و حتی امکانات مالی مناسب برای زمان‌های بیماری شما مهیا باشد.

آنچه از سلامت روانی یاد می‌کنیم، آن است که ازدواج درستی که همه به دنبال آن هستند، ازدواجی است که در آن تحقیر، خجالت کشیدن و جنگ دائمی وجود نداشته باشد. بلکه شما یک امنیت و آرامش روانی را تجربه کنید که در این محیط و فضا، همان رشد و تکامل که در مورد دوم به آن اشاره کردیم، رخ می‌دهد. به این ترتیب، افراد زمانی که احساس کنند این ویژگی‌ها را در ازدواج می‌یابند، به آن متمایل خواهند شد.

سلامت فیزیکی و روانی در ازدواج

 

خوشبختی: بعد از ازدواج برای همیشه خوشبخت خواهیم بود

این باور عمومی وجود دارد که انسان‌ها تلاش می‌کنند ازدواج کنند، برای اینکه خوشبختی و خوشبخت زندگی کردن در گرو ازدواج است و داستان‌ها و افسانه‌های بسیار زیادی که در این‌باره وجود دارد، این موضوع را تایید می‌کند.

اما باید بدانید، ازدواج همان پلی نیست که شما را در مسیر و شهر خوشبختی وارد می‌کند، حتی اگر از آن دسته افرادی باشید که با ایده‌آل‌ترین فرد ممکن ازدواج کرده است.

باید بدانید که تا زمانی که در دوران مجردی شما و طرف مقابلتان، خوشبختی را تجربه نکرده باشید، بعد از ازدواج نیز در مسیر خوشبختی قرار نخواهید گرفت. پس بکوشید در مسیر خوشبختی زندگی کنید تا انسان‌های خوشبخت را نیز به زندگی خود فرا بخوانید.

خوشبختی در ازدواج

 

تشکیل خانواده: رویایی که همیشه دوستدارش بوده‌اید

باید بدانید به قول دکتر علیرضا شیری، ازدواج نوعی قرارداد اجتماعی محسوب می‌شود، قرادادی که با آن مزایای ویژه‌ای را کسب می‌کنید؛ از حمایت جامعه و خانواده برخوردار می‌شوید. حتی با ازدواج کردن، می‌توانید رویای همیشگی پدر و مادر خود را مبنی بر ازدواج خود محقق کنید.

تشکیل خانواده

 

رفع سه نوع نیاز: یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج

احتیاج و یا نیاز (need)  یکی از مهم‌ترین اهداف و انگیزه‌های افراد برای ازدواج است. بزرگترین دلیلی که انسان‌ها در یک ازدواج می‌مانند و یا آن را رها می‌کنند، رفع نیازهای فیزیکی، روانی و اجتماعی است که دارای شدت و ضعف‌های مختلف در زمان‌های مختلف است

در این زمینه باید به این موضوع مهم توجه داشته باشید که این رفع نیاز دو طرفه است و هر دو طرف رابطه باید بتوانند این سه نوع نیاز را برای همدیگر و در حد معقولی برآورده سازند.

به عبارتی دیگر، زن و مرد، هر کدام دو چرخ از اتومبیل را تشکیل می‌دهند که باید هم‌اندازه هم باشند و با سرعت یکسانی با هم در مسیر خوشبختی گام بردارند؛ بدین معنی که بتوانند نیازهای همدیگر را برآورده کنند.

دلایل مهم ازدواج

 

زندگی جهت و هدف پیدا می‌کند: معنادار شدن زندگی

ما در ازدواج به دنبال یافتن اهداف و جهت‌گیری‌های تازه هستیم. در ازدواج انرژی تازه‌ای می‌یابیم تا در کنار همدیگر پیش برویم.

ازدواج مقصود و معنای زندگی ما را پررنگ‌تر می‌کند و چون به نیروی جاویدان عشق و دوست‌داشتن مجهز شده‌ایم، بهتر می‌توانیم در مسیر تاثیرگذاری خود به عنوان یک انسان، گام برداریم.

معنادار شدن زندگی

 

کودکی که همیشه در جستجویش بودید

ازدواج راهی برای داشتن ارتباط جنسی سالم و امن و در نهایت، تولد نوزاد و یا نوزادانی است که بقای نسل شما را به همراه خواهند داشت. در حقیقت، این میل باطنی در همه انسان‌ها وجود دارد که زندگی کنند و فرزندانی را در این جهان رشد و پرورش دهند که مایه فخر و مباهات آنها هستند.

بچه ای که آرزویش را داشتیم

 

به این ترتیب، با مهم‌ترین دلایل ازدواج آشنا شدیم. همانطور که در این هشت دلیل مشخص شد، ازدواج کردن دارای مزایای بسیار مختلفی است که انسان‌ها را در مسیر آرامش، رشد و تاثیرگذاری قرار می‌دهد؛ همان هدف غایی انسان‌ها از تاثیرگذاری روی این کره خاکی.

در مقاله بعدی، به دلایلی که انسان‌ها از ازدواج گریزان هستند، اشاره شده است. می‌توانید این مقاله را نیز بخوانید تا مرتکب این اشتباهات نشوید.


مقالات مرتبط

به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09121936223