وظايف خانواده داماد در بله برون

وظايف خانواده داماد در بله برون

بله برون آخرین جلسه از مراسمات خواستگاری است که در آن تصمیمات جدی برای مهریه، تعداد کالا، نحوه برگزاری جشن عقد و… گرفته می شود. این مهمانی با حضور تعدادی از بزرگان فامیل عروس و داماد و در منزل پدری عروس برگزار شده و نسبت به مراسمات قبل مهمانان بیشتری دارد. بله برون همراه با رسم و رسوماتی است که در هر نقطه از ایران تفاوت های کلی یا جزئی دارد. با این حال ما در این مقاله قصد داریم مهمترین رسومات بله برون را بررسی کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

هدایا داماد در بله برون

برای بله برون خانواده داماد چی میبرن

بله برون از سنت های قدیمی ایرانی ها است که هنوز هم برگزار می شود. در شب بله برون تاریخ عقد مشخص شده و انتخاب تالار و باغ عروسی برای جشن و تقسیم هزینه ها تعیین می گردد. در انتهای مراسم عروس و خانواده او جواب مثبت به داماد می دهند که دلیل نامگذاری بله برون همین است. در بله برون خانواده داماد هدایایی برای عروس در نظر می گیرند و با چیدن آن ها در چند مجمع یا طبق به عروس و خانواده او تقدیم می کنند. این هدایا شامل موارد زیر است:

  •     پارچه چادری
  •     سبد گل
  •     شیرینی و میوه
  •     انگشتر به عنوان نشان
  •     گردنبند
  •     کله قند
  •     پارچه لباس نامزدی و…

برای بله برون خانواده داماد چی میبرن

هدیه شب بله برون در بیشتر شهرهای ایران مشترک است. با این حال ممکن است رسم و رسوم عده ای شامل هدایایی بیشتری برای عروس باشد. از زمان های قدیم رسم است که عروس هنگام جاری شدن خطبه عقد چادر بر سر بگذارد. خرید پارچه چادری عقد به عهده خانواده داماد است که در شب بله برون تقدیم عروس می شود.

پس از گذشت چند جلسه خواستگاری، لازم است تا عروس و داماد شناخت بیشتری از هم پیدا کنند. در شب بله برون حلقه یا انگشتر نشان به عروس تقدیم می شود که نشان دهنده تعهد داماد در این خصوص است. البته امروزه هدیه دادن انگشتر نشان بیشتر نمادی است، چرا که در فاصله کمی خطبه عقد دائم جاری می شود.

در شب بله برون یکی از بزرگان فامیل که از لحاظ سنی جایگاه بالاتری دارد، پس از تایید نهایی خانواده عروس و اصطلاحا اعلام جواب مثبت، کله قندی را می شکند. کله قند نمادی برای شروع زندگی شیرینی و طولانی برای عروس و داماد است.

در برخی از شهرها خانواده داماد علاوه بر هدایای گفته شده، کیک برای پذیرایی مهمانان به منزل عروس می برند.

همان طور که می دانید امروزه مراسم های بله برون به صورت تشریفاتی برگزار می شوند، از این رو معمولا خانواده داماد بعد از خرید هدایا، در باکس های بله برون دیزاین می کنند. تصاویر زیر مراسم های برگزار شده در سالن بله برون است. برای برگزاری مراسم خود می توانید به اجاره سالن بله برون مراجعه کنید.

وظایف خواهر و مادر داماد در شب بله برون

خانواده داماد هم مانند خانواده عروس دارای وظایفی هستند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در صفحه دیگری به صورت کامل وظایف خانواده عروس در بله برون را توضیح دادیم در نتیجه در این بخش فقط به وظایف خانواده داماد می پردازیم.

چیدن طبق های هدیه عروس معمولا توسط خواهران داماد انجام می شود. تقدیم کردن دسته گل بله برون به عروس به عهده داماد است. اما طبق های هدیه توسط خواهران داماد به خانواده عروس تقدیم می شود.

وظایف خواهر و مادر داماد در شب بله برون

مادر داماد پارچه چادری را بر سر عروس گذاشته و خودش یا یکی از خواهران داماد برشی در انتهای پارچه ایجاد می کنند. این کار در سنت بسیاری از اقوام، شگون دارد و خوش یمن است.

مادر داماد انگشتر یا گردنبند نشان به عروس هدیه می دهد و پس از آن خواهران داماد به مهمانان شیرینی تعارف می کنند.

پذیرایی بله برون

در این مقاله به معرفی هدیه های خانواده داماد در شب بله برون پرداختیم. همانطور که گفتیم هدایای شامل مواردی مانند پارچه چادری، انگشتر نشان، میوه و شیرینی و… است. اما ممکن از در برخی نقاط تعداد این هدایای بیشتر باشد. برای مثال خرید مانتو، شلوار، لباس عقد، لوازم آرایش و… می تواند جز هدیه های عروس از طرف خانواده داماد باشد. نکته ای که باید خانواده داماد در نظر بگیرند این است که خرید کیک، شیرینی و میوه باید متناسب با تعداد مهمانان انجام شود. از آنجایی که تعداد مهمانان شب بله برون بیشتر از شب های قبل است، لازم است هماهنگی های لازم انجام گیرد.

5/5 - (2 امتیاز)
مرداد 1403
به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09121936223