نحوه برگزاری مراسم عقد در تالار

نحوه برگزاری مراسم عقد در تالار

بسیاری از خانواده ها مراسم عقد را به جای محضر در تالار برگزار می کنند. برخلاف گذشته که ابتدا خطبه عقد را در محضر جاری می کردند و جشن را در تالار می گرفتند؛ برگزاری مراسم عقد در تالار می تواند صرفه جویی در وقت و هزینه باشد. در این خصوص لازم است تقسیم وظایف صورت بگیرد و خانواده عروس و داماد تقسیم کار انجام دهند. علاوه بر آن رسم و رسوماتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در این مطلب به آداب و رسوم و وظایف خانواده ها در مراسم عقد تالار می پردازیم.

سفره عقد در تالار

آداب و رسوم وظایف خانوادها در عقد در تالار

  • ابتدا لازم است لیستی از مهمانان توسط خانواده عروس و داماد تهیه شود. برای جشن عقد معمولا مهمانان کمتر از 100 نفر هستند. اما این مسئله بستگی به خانواده ها داشته و ممکن است بیش از 100 مهمان هم دعوت کنند.
  • خانواده داماد وظیفه دارد تا مکان مناسب را برای برگزاری جشن انتخاب کند. معمولا باغ تالارهایی که ظرفیت کمتری دارند و در واقع برای مراسمات عقد و نامزدی مناسب هستند، انتخاب می شوند. البته لازم به ذکر است که رزرو تالار متناسب با تعداد مهمانان انجام می گیرد.
  • حلقه ست نامزدی عروس و داماد از واجبات مراسم عقد است. همانطور که می دانید خرید حلقه داماد به عهده خانواده عروس و خرید حلقه عروس وظیفه خانواده داماد است. همچنین داماد باید برای عروس لباس نامزدی، کیف، کفش و… را خریداری کند.
  • هر کدام از خانواده ها که شرایط مناسب را داشته باشند هماهنگی های مربوط به عاقد یا محضردار را انجام می دهند.
  • هزینه های مربوط به آرایشگاه عروس، دسته گل، تزئین ماشین عروس، هزینه محضر، عکاسی و… نیز توسط داماد انجام می گیرد.
  • در بسیاری از شهرهای ایران هزینه اجاره تالار عروسی با خانواده عروس و هزینه پذیرایی به عهده داماد است. البته این مسئله کاملا توافقی بوده و با مشورت خانواده ها قابل تغییر است.
  • از گذشته رسم بوده است که خانواده عروس پس از عقد با یک وعده شام یا ناهار از مهمانان داماد پذیرایی کند. اکنون که بسیاری از جشن ها در تالار برگزار می شود این وظیفه همچنان به عهده خانواده عروس است و پس از عقد در تالار از مهمانان پذیرایی خواهد کرد.
  • زیر لفظی دادن به عروس در زمان جاری شدن خطبه عقد، یک سنت دیرینه است. خانواده داماد به عنوان زیر لفظی سرویس طلا به عروس هدیه می دهند. البته برخی از خانواده ها ممکن است خرید سرویس طلا را به زمان عروسی موکول کنند و به عنوان زیر لفظی انگشتر یا دستبند هدیه بدهند.

حلقه عقد

نکاتی که هنگام عقد باید به آن توجه شود

این درست است که خرید زیر لفظی به عهده خانواده داماد می باشد؛ اما خانواده عروس نیز می توانند در قبال اینکار هدیه ای برای داماد تهیه کنند. بسیاری از افراد به عنوان هدیه سکه، طلا یه مقداری وجه نقد به داماد هدیه می کنند.

یکی از نکاتی که باید در زمان عقد به آن توجه شود برنامه ریزی درست و هماهنگی به موقع با محضردار و تالار است. بهتر است حداقل دو یا سه هفته قبل از تاریخ مقرر به دنبال تالار و همچنین نوبت محضر باشید.

پیش از هرکاری هزینه های را پیش بینی کنید تا دچار مشکل نشوید. لیست مهمانان باید از یک هفته قبل آماده باشد تا برای رزرو تالار مشکلی پیش نیاید.

عقد در تالاربرای صرفه جویی در هزینه ها، تالارهای مخصوص مراسم عقد و نامزدی را انتخاب کنید. این تالارها سالن مجزایی برای عقد داشته و خدمات با کیفیتی ارائه می کنند. همچنین با وجود سالن عقد نیازی به هزینه اضافه برای سفره عقد نیست. در نظر گرفتن این نکات کمک می کند تا یک جشن یک یاد ماندنی و خاطره انگیز را تجربه کنید.

در این بخش به آداب و رسوم برگزاری عقد در تالار پرداختیم نظر شما چیست؟ در شهر شما چه آدابی برای برگزاری عقد وجود دارد؟.

5/5 - (1 امتیاز)
مرداد 1403
به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09121936223